Länkar

Hur man skaffar länkar och bygger sin popularitet och förtroende hos sökmotorerna är nästan som en egen vetenskap. Att bygga förtroende är särskilt viktigt, alla länkar har inte samma värde utan man vill helst ha länkar från webbsidor/dömäner som sökmotorerna har förtoende för (trust). Länkarna ska även vara relevanta i den mening att de kommer från sidor inom samma ämnesområde som den egna webbplatsen.

Vikten av länkar

Sedan Google började använda PageRank i sin algoritm har antalet länkar man har till sin webbplats bara blivit viktigare och viktigare. Nu är det inte så att Google räknar alla länkar lika, så var det möjligen när PageRank infördes men numera är de mycket smartare och bortser från många typer av "konstlade" länkar av låg kvalitet. Att spamma gästböcker, forum, bloggar etc är därför ingen särskilt effektiv metod.

Vad är en bra länk

Den typ av länkar man vill ha till sin webbplats är sådana som man naturligt får om man har ett bra och intressant innehåll, har men tex en site om katter och många som gillar katter tycker att den är bra så kommer man med tiden att får många länkar från webbsidor/bloggar om just katter till den webbplatsen. Detta signalerar då för Google att webbplatsen dels är bra och dels att den är en relevant sida för frågor rörande katter. Att däremot skaffa en massa länkar till sidan genom att tex lämna kommenterar i en massa modebloggar har mindre effekt.

Hur man får länkar

Med tiden får bra sidor mer eller mindre automatiskt länkar, men det är ju inget som man som webmaster vill vänta på utan man bör därför aktiv arbeta på att skaffa länkar. Ett sätt är att helt enkelt be om länkar, hur bra detta fungerar beror på inom vilket ämne man arbetar - det är mycket enklare att få länkar till sin sida om katter än till t ex en webbshop.

Byta länkar

Om det inte fungerar att få en länk från en relaterad webbplats så kanske man kan komma överrens om ett byte, dvs länkar du till mig så länkar jag till dig. Här bör man vara lite försiktig, det är inte bra om för många av de länkar man har är sådana här två-vägs länkar, även kallade reciprocal links, eftersom det inte uppskattas av Google om man överdriver detta. Det är dessutom väldigt viktigt att dessa reciprocal länkar är relevanta, dvs att man bara byter länkar med sidor inom samma ämne.

Kataloger

Att anmäla sin webbplats till olika kataloger är ett enkelt sätt att skaffa inlänkar, även här gäller det att satsa på kvalitet. Man bör i första hand anmäla sig till "bra" kataloger. Se sidan kataloger för en lista på några viktiga. Innan man anmäler sig till en katalog bör man kontrollera vilken typ av sidor den länkar till, finns det många länkar till tvivelaktiga sidor är det troligen inte någon större ide att registrera sig där eftersom Google antagligen inte värderar länkar från den katalogen särskilt högt - snarast bortser helt från dem. Rand Fishkin på SEOmoz har listat några kriterier för en bra katalog. Rand om kataloger. Se mer.

Köpa länkar

Google ser inte med blida ögon på de som säljer länkar enbart i syfta att manipulera sökresultat och arbetar aktivt med att identifiera den typen av länkar. Det finns inga belägg för att de som köpt länkar bestraffas men länkarna ger ingen effekt, att köpa en länk enbart i SEO syfte kan alltså vara bortkastade pengar.

Dåliga länkar

Det finns inget som säger att man blir bestraffas för att "dåliga" sidor länkar in till en webbplats, däremot bestraffas man om man länkar ut till sidor som Google bedömmer vara dåliga, av låg kvalitet. Att länka till sidor om tex poker från en site om katter är därför negativt. Även att ha allt för många trasiga länkar sänker förtroendet hos sökmotorerna.

Vilka länkar till mig?

Hur kan jag se vilka som länkar till mina sidor? Alla sökmotorer har någon typ av link: operator man kan använda, men vilka ger bäst resultat och kan man lite på de siffror sökmotorerna visar.

Google

Det går att använda link:domän.x i Google för att se en del av de länkar som Google känner till, Google visar bara ett urval länkar vid en sådan sökning så resultatet är inte särskilt tillförlitligt.
Däremot kan man i Webmaster Central se alla länkar, men det fungerar ju bara för egna webbplatser.

MSN/Live

Microsoft har på live.com ett antal intressanta kommandon. Viktigt att tänka på här att man måste lägga till ett + före de olika kommandona.

• +link:url Visar länkar till angiven URL
  • +linkdomain:domän.x Listar alla sidor som länker till någon sida på domänen
  • +linkfromdoain:domän.x Detta är en lite spännande operator, den listar alla domänder som den angivna domänen länkar ut till.

Yahoo

Yahoo är de som allmänt anses visa bäst (mest korrekta) siffror, för att lista alla sidor som länkar till en viss domän kan man ange linkdomain:domänen.x -site:domänen.x
(sidor tillhörande domänen själv visas inte med denna sökning)
Ett alternativ som Yahoo gärna för fram är Yahoo Site Explorer som har motsvarande funktionalitet.